Info

Årets nyföretagare 2015

DSC7015Ruona_intro2
Max Schori, Position Research & Consulting AB

 

PRESSMEDDELANDE

Årets Nyföretagare hjälper företagen förstå sina kunder

Lunds Nyföretagarcentrum (LNC) har utsett Max Schori till Årets Nyföretagare i Lund 2015. Pristagaren driver företaget Position Research & Consulting AB, som gör kvalitativa marknadsundersökningar åt företag, myndigheter och organisationer.

Hur vet man egentligen vad kunderna tycker och tänker och hur de kommer att reagera på nya produkter och tjänster? Marknadsundersökningar är en bransch som varje år omsätter stora pengar och förklaringen är enkel. Att känna sina kunder, förstå trender och sikta in sig på rätt målgrupp kan vara hela skillnaden mellan att vinna och försvinna. Årets Nyföretagare, Max Schori, hade jobbat som anställd i undersökningsbranschen i 15 år innan han bestämde sig för att starta eget 2013.

­− Jag var sugen på att jobba mer självständigt och ville förverkliga egna idéer. Att starta företag var den naturliga vägen dit. Som VD i mitt eget företag arbetar jag idag i olika roller – som konsult, projektledare och moderator. Jag har kunder av olika storlek och spännvidden är stor. Bland uppdragsgivarna finns till exempel livsmedelsföretaget som vill hitta rätt position i en utlandssatsning och kommunen som vill veta vad invånarna tycker om de lokala kommunikationerna. Jag hjälper dem att ta fram ett kvalitativt underlag baserat på vad kunderna eller användarna tycker.

En kvalitativ marknadsundersökning ger, till skillnad från en kvantitativ, svar på frågor om varför människor tycker och agerar på ett visst sätt.

− Procentsiffror om hur många som till exempel skulle kunna tänka sig att välja en viss produkt ger naturligtvis en viss vägledning inför till exempel en lansering. Men för den som verkligen vill förstå sin målgrupp krävs det betydligt mer än frågeformulär med kryssfrågor och poängsättning och det är här vi kan hjälpa till, både som kunskapsbank och undersökare. Genom att vi jobbar med ett nätverk av underkonsulter kan vi utforma varje undersökning så att den ger de bästa förutsättningarna att få fram ett tillförlitligt resultat. Vi erbjuder en heltäckande service, från rekrytering av deltagare och att ta fram frågebatterier och utforma av webbplattformar, till att genomföra gruppdiskussioner och djupintervjuer. Naturligtvis hjälper vi också våra uppdragsgivare att tolka resultaten och sätta dem i relation till den egna verksamheten. Det kan ofta vara ett bra sätt att identifiera behov av förändring.

Max Schori valde att ta hjälp av LNC i företagsstarten och menar att det har gett flera fördelar.

− Jag gick LNCs affärsprogram. Det var en nyttig crashcourse i marknadsföring och ekonomi för ett nystartat företag som gav mig en bra skjuts redan från start. Sen fick jag ett erbjudande om en lokal i LNCs inkubator för tjänsteföretag. Det betydde dels att jag kunde flytta kontoret från kaféet och köksbordet, dels att jag hamnade i ett sammanhang där det alltid fanns hjälp att få. Här finns inte bara en kunskap om nyföretagande som är fantastisk, utan även ett nätverk av nyföretagare som ofta brottas med likartade problem och kan hjälpa varandra.

Det går bra för Max Schoris företag. Han ser ett behov att expandera, men har ännu inte riktigt bestämt sig för hur.

− Det har sina fördelar att jobba i nätverk med underkonsulter, men det innebär ju också att man blir beroende av andra. De alternativ jag ser just nu är antingen att anställa eller ett samgående som kan ge synergieffekter. Det är ett positivt huvudbry och jag får se vilket spår jag bestämmer mig för.

Priset till årets nyföretagare i Lund 2015 delas ut i samband med en ceremoni i Lunds Rådhus den 8 april. 

Motivering till Årets Nyföretagare

Lunds NyföretagareCentrum (LNC) utser Max Schori, Position Research & Consulting AB till Årets Nyföretagare i Lund 2015 med följande motivering.

Max Schori har vågat ta steget från en trygg anställning till ett eget framgångsrikt företagande och entreprenörskap i en kunskapsintensiv bransch med stora utmaningar. Genom att hjälpa uppdragsgivarna att bättre förstå sina målgrupper bidrar han och hans företag Position Research & Consulting AB aktivt till ett vassare utbud av produkter, tjänster och service i företag, organisationer och offentlig sektor.

För ytterligare information, kontakta

Max Schori, VD Position Research & Consulting AB
tel. 0704-18 16 39 e-post max@positionresearch.se

Gabriel Olsson, VD Lunds NyföretagarCentrum
tel. 0703-36 24 12 e-post gabriel.olsson@lnc.Ideon.se